Saturday, March 13, 2010

Melaka Part 1

alhamdulillah..sampai dah aku kat bumi terchenta ukm ni hah...sesampai jek terus memandikan diri sebab dah rimas tahap gaban.sehari suntuk bejalan jek.huh..k la...straight jek story pasal melaka k...


dari ukm gerak kul 8 pg.nek bus kesayangan ar..Kiffah.hari ni pak cik kipah tu semat seh..kai kemeja..nk g jenjalan kan.hehe...sebelom g pom mengoya2 dolu.huh..bismillah..memintak ar selamat sampai..mulakan ngan doa la kan..


jenjalan ni memang best kan.lelagi lau ada wet lebih.huh..msyuk...hm.benti brekpes kat r n r seremban kot tadi. ada ke patot, mam lontong rm 3..huh..mahal kedebuk...takpe takpe..ada hari ada bus...ada hari aku x nk mam agi kat citu..hee...

seyes cakap, x tdo lgsung dlm bus.sonok sgt gaknye ar.sesampai melaka, tempat petama g, TAMAN LEBAH....seyes best.ngan ada tourist guide agi..best gilek walaupom tmpat kecit jek...u alls layan gambo okeh?

ni penunggu taman lebah ni...kikiki..


u alls tg ar , lebah tu bg salam kat we alls ko...hihi....cumel

pak cik ni bejasa kat we alls..best gilak..die terang 1 by 1.huh..puas ati..tapi aku lupa tny nama dieh...kiki...amponkan saya pak cik..

u alls tgk lebah tu..nampak cumel kan?pak cik lebah tu kata, menatang ni lau gigit, x leh lepas cengkaman dia..kuat tuh...ko..cumel jgn disangka x ada buaya...mende tah aku merepek


aku lupa ah nama tebuan nih..tapi an...u alls tgk sarang tu...besar punya...tau x, lelebah tuh wat guna kulit kayu jek...santek tau..besar gilak...ramai penghuni die..kata pak cik lebah tuh, dalam sarang tuh ada bilik2 lebah lagi..memasing sowang satu bilik..mewah gak eh..kaya pe lebah nih...

pastu pok cik lebah ni bawak g luar tu ha..ada la beberapa kekotak...tgk eh...
u alls baca ar...tu...bahaya...dia siap tolis gik..memg bahaya ar weh lebah tuh...seterusnya apa pok cik lebah ni wat ar?
u alls tgk ah..dia bukak menda bahaya tuh..peh..cuak gek ler...hm..dia kata, lebah ni kite kene guna slogan kerajaan yg ni....
budi bahasa budaya kita

ngeh..sebab pe tau, kite ne angkat selo2.kalo lebah ti tekezut,abes ar u alls kene sengat dieh...pok cik lebah kata, x sakit, cume bengkak jek lau dia gigit..ngko...sakit gek la kan...kikiki

pastu pok cik tu tunjok lak dalam menda tu, ada satu je queen lebah...we alls tny ar..x ada king ke?dia kata, lebah ni guna konsep ni lak
queen control

ngeh ngeh...lawak jugek pok cik lebah ni..kene ada 1 queen jek..lau banyak t, gadoh ar..t mati...lebah jenis ni ar yg hasilkan royal jelly weh...kecit2 jek lebah ni...leh wat duit..kuasa allah kan

pastu masuk ar dalam balik tgk pameran agik
kowang layan gambo eh..aku lupa ar nama lelebah ni...






last skali we alls diberi peluang rasa mcm2 jenis madu..ada madu untuk resdung, gout,selesema, batok, pecah lemak,n memacam ler...yang palin aku x leh lupa an,dia bagi aku rasa royal madu..yg lelebah yg aku tunjuk yg ada queen2 bagai tuh...peh..masam gilek..nk muntah...x sedap ar...u alls tau nape?sebab madu tu lelebah tuh simpan dalam perot dia weh...huh..tapi bagus tau..u alls bawak r anak2 u alls g sini...jana pengetahuan tntg makhluk ciptaan allah yg bijak n menjana keuntungan manusia ni...

picit jek..ada cawan kecit free,sudu kecit free...u alls amik ar..rasa memana pom...best tau...

k la..rasa ngantok nih..sok pepagi nk g trip lagik..g sungai congkak lak..kat hulu langat....ada projek sains agik...t aku wt n3 sal sungai tuh pas abes part melaka k..aku sambung melaka part 2 esok k...jgn lupa baca tau..x baca babap nnti...daaa


p/s:tebuan tanah jgn wat memain weh..leh mati lau kene sengat tuh...

4 comments:

Neo_matrixzz said...

owh jalan melaka ke..singgah ar UTeM..keke

Unknown said...

kite yg blaja kat melaka ni pon tak pernah lagik singgah museum lebah tuh...hihihihi

mystory said...

utem ek...next trip kami singgah...blnje taw:)

mystory said...

amad:g r sggh...best tw