Tuesday, March 16, 2010

Petua Tanam Uri

Masa u alls lahir dulu, mak ayah u alls ada cite tak kat mana tanam uri u alls?Hm, cite pasal uri ni, ada lagi satu adat tradisi orang tua-tua.Yang penting, aku memang x caye langsung. Sebab, segala yang kejayaan kita datangnya dari usaha gigih dan ketentuan allah taala.

Berbalik pada persoalan uri tadi. Pernah satu masa , aku ngan kengkawan sembang pasal uri ni. Bila ingat-ingat balik, macam nak gelak besar pun ada. Nasib baik bapak aku x ada lak buat benda pelik ni segala.

Menurut cerita kawan aku yang petama, bapak die tanam uri skali ngan pensil...wah..tak nak plak aku gelak sesakan sakannya...Ish..apekejadahnya tanam ngan pensil...adakah uri tersebut akan membantu menbuat kerja rumah?hahaha...itu masih ok lagi..kata bapaknya, nnti anaknya akan pandai.wah,...mintak izin gelak lagik boleh x?hahahaha

itu ok lagi..ada kawan aku yg kedua ni plak, bapaknya tanam ngan lilin and buku 555...hahaha..
mintak izin gelak lagik...pekebendanya nk wat ngan buku 555?nk suh anaknya kutip utan apa?hihihi...menurut bapaknya, nnti anaknya terang hati kalau letak lilin.and kalau letak buku 555 nanti cepat pandai baca...wakakak...nape bapak dia x letak jek buku mari mengaji ke, buku ABC ke..buku math ke..wah..leh jadi adiputra gitu..

kawan aku yg ketiga ni plak, lain dari yg lain.bapak dia tanam keta mainan ngan rumah mainan..katanya, nanti dah beso ada keta ngan umah..lor....memangla..kalo umah tu umah sewa..pon umah gak kan..alahai...memacam jek...

aku plak, mak aku x ada tanam ngan pape pun. nasib baik..kalau x, aku pun kene gelak ngan u alls....

pe la sbenonya mereka pikio ye dolu2 tu...ish2..sob sob..sedih juge aku dgr..memacam jekla...bukan ke segalnya dah tertulis kat luh mahfuz...pandai and semua tu rezeki allah yg memerlukan kite berusaha. Lebih usahanya, insyaallah lebihla ganjarannya...

p/s:setiap sesuatu yg dilakukan mestilah atas redha allah. setiap usaha mestilah diiringkan dengan doa dan tawakal.baru lah leh berjaya...tak tanam uri ngan buku math pun, still leh jadi pakar math...tol x kawn2????lastlay...u alls pikior la sndiri...hee...

No comments: