Thursday, March 11, 2010

duri landak, cubitan dan rotan

u alls nak tau satu cite? masa aku kecit2 dulu, aku terlalu la 'lembab'...masa dulu pun ngaji ngan mak aku jek...time tu ramai gilek ngaji umah aku sebab mak aku tu pandai ngaji, tajwin n suara ala-ala tarannum. So, ramai ar kengkawan seangkatan aku yang blajo skali ngan aku. Tapi, dalam kebengapan aku tu, aku rasa kawan2 aku lagi la bengap dari aku.ngaji, satu surah sampai ke 3-4 minggu..tu baru muqaddam...Tradisinya dolu2 tuh, ngaji, tunjuk pakai duri landak. u alls tau x, mak aku ni garangnya ya allah...tuhan je yang tau nya...betapa lah aku gerun kalau nk mengaji memalam tu..memula elok jek...skali kene mak aku tengking, bercucuran air mata aku tau...aku punya turn ngaji paling last sebab lepaskan dulu kengkawan aku yang dok jejauh tu.
u alls tgk ar tajam x tajam duri tu...bocor tangan aku tau..:)


tibala turn aku ngaji...baru baca bismillah dah salah..pe lagi...u alls tau x duri landak tu banyak kegunaan kat mak aku...aku salah makhraj ke, salah baris ke, dicocoknya tangan aku ngan duri landak tu?masa tu aku rasa cam nak kol teledera jek.ye ar...orang ngaji pon sampai nk cocok2 gitu...akit tau.....Hm, salunya bapak aku ar yang back up..t aku dah nangis, aku g kat bapak aku n peluk ia...huh...garang betul kan mak aku...

bila aku tau duri landak tu satu musibah untuk aku, aku g ar kompol sume duri landak bebudak ngaji n aku nyorok kat dalam bilik aku.aku takut mak aku cocok lagi..hahaha..jahat x aku ni?Hm, tapi mak aku bukan x pandai. dia guna senjata dia paling dahsyat ar...cubit...u alls x rasa agi mak aku cubit...skali cubit, leh tanggal kulit weh..lebam tu..tapi aku sowang je kene cubit...mak aku x kan nk cubit anak awang lak an?Hm...ape ke bengap betul aku masa tu kan?nasib nasib...


musim cubit dah berlalu, mak aku dapat idea baru kot..g belakan umah, amik kayu pe tah nama dia, wat rotan..aku lagik yang kene. aku ni bab ngaji dolu2 memang susah betol nk masok..bab blajo kat skola pandai pulak. Tiap tahun dapat anugerah masa skola rendah dolu...hui ko...rotan mak aku penah wat aku nk lari umah tau..aku cakap mak aku x sayang aku agi sebab asek pukul jek..padahal aku x sedo aku ni ha yg bengap sangt...


tapi....


upenya, sume benda2 tu ada hikmah, aku masuk tilawah quran wakil skola rendah dulu. tetiba je kan...aku ke?huh..cam x caya lak kan..Aku jugak rela hati nk masok skola arab masa sek.menengah...ko tengok?skrg, mak aku plak ngaji ngan aku tau..keh keh...sebenornya, mak aku dolu2 tu ganas sebab tujuan nk didik aku...kalo x cenggitu aku jadi pe tah...tq mak...i lap u...mmmmuah....so, aku dah x benci mak aku...dolu2 jek..mse kecit2...aku siap tulis kat dinding uma aku, aku cakap selamat tinggal mak, adik nk lari..mak x sayang adik...hahaha..tah pape jek
la

mekasih gak kat bapak aku yg salu je backup aku...sampi skrg (sblm kawin)kalo mak aku marah, bapak aku ar tukan backup or tuko topik...haha..bapak aku memeg bijak...cayang dia...


p/s...kalau mengaji tu, biar le sampai khatam. jangan kedekut ngan cekgu ngaji...u alls anto anak g tuesyen sampai ratus2 abes..tapi bagi cikgu ngaji 10 hengget sebulan pun gigil...ilmu dunia memang penting..tapi ilmu akhirat ,sape nak tolong ko kat sana nanti...U alls pikir la sendiri...salam


kredit gambo kepada en.google

No comments: