Tuesday, April 20, 2010

MENINGGAL DALAM KEADAAN SEDANG BERDOA

miahahaha...aku je yg dok wat rules tu...hari ni langsung tak ada nak membaca pape pun...mentang2 exam isnin depan...aku rasa macam nak merelekskan diri dulu ...segala urat2 dalam kepala ni rasa macam jammed jap...huhu


teringat satu kisah masa arwah nenek aku kat singapore meninggal, aku memang tak dapat gi sebab ada upsr...hm, sebulan lepas tu kot...ada wat kenduri kendara kat umah atok...kat sgapore la ni...masa tu anak dara kecit, jadinya macam tak banyak la nak rajin menolong2..lagipun umah atok kat sgapore tu kecit jek...ramai la ni ha datang segala...adik bradik mak aku 11 orang sume kat singapore...mak aku jek kat malaysia...nak dijadikan cerita...

mak minah aku ni memang dok dekat jek ngan umah atuk n arwah nenek...belakang blok atuk jek...tapi, masa hayat arwah nenek, mak minah jarang sangat datang jengah nenek kat umah..memang tol kata orang kan...kalau adik beradik ni, makin umah dekat makin jarang la datang...macam angah n kak ram aku la..hehe...

kisahnya, masa atuk balik keje, atuk tgk arwah nenek ngah dok berdoa...gitu jek...x gerak2....atuk ni ganas sikit...dia g baling nenek ngan bantal kecit..arwah tetiba jek ngan keadaan statik, dia terlanding kekatil(masa tu arwah solat kat tepi katil)...

atuk pon wat tak tau jek la..dia ingat arwah nenek gurau2...bila atuk masuk bilik lagi...tgk...arwah nenek dah berbuih mulutnya....masyaallah...arwah nenek meninggal dalam keadaan baik skali...tgh berdoa pas solat..actually, nenek memang ada semput...

huhu...berbali pada kisah mak minah ni tadi...mak minah sngt sedih dan menyesal bila arwah nenek meninggal sorang2 kat umah...sedangkan dia anak yg paling dekat dengan nenek pun tak dapat nk tgk nenek hembus nafas terkhir ...sebab tu masa pas arwah nenek dikebumi, mak minah kene sawan mayat...dok meracau dan merapu dok sebut nama nenek..dia org paling sedih skali

huhu...ok, masa time kenduri arwah ni tadi...aku ngan sepupu2 aku dok la kat luar umah..umah atok bawah skali...sng jek nak masak...pasang dapur banyak2 kat luar n masak la...tgh aku dok tgk bangunan flat yg tinggi tu, aku terpikir la..mcm ne lau umah ni runtuh....waa...habis aku...tup2...masa tu juga aku dengo org menjerit...warghhhhhh...aku pe lagi...aku toleh jek blakang aku tgk mak minah aku dah ada dalam periuk beso(periuk yg org salu masak lauk masa keje kawin tu)...

mak minah aku masuk dalam kuah kari yg tgh menggelegak ....adoiyai,,,mesti sakit gilek...
masa tu jugak pakcik2 aku dok g bawak ke sepital...melecur punggung beliau tau..kecian dia...kata dia, masa ngah masak tu, dia nampak mcm ada arwah nenek dalam kuah tu....adoiyai...kecian dia...sgt windu ngan arwah sampai dalam kuah kari pun dia nampak arwah nenek...

finally, pakcik2 sume g kubur arwah n amek tanah kubur arwah nenek n kacau ngan air n bagi mandi kat mak minah...baik jugak akhrnya...dah x meracau2 dah...

aku windu ngan nenek....nenek memang the best...kalau aku datang, dia cium pp aku sampai nak tanggal...dia kata dia syg ngan aku sebab aku pakai tudung, baik n solat...cucu2 lain dia sume kebnyakan free hair...tapi aku rasa sebab aku dok jauh n jarang dtg kot...(jauh ke johor n sgapore???) jauh la kan...sbeno nya jauh ongkosnya...kalau nk g sana jek mesti duit mak aku terbelah....jadi separuh jek...(duit malaysia tukar wet sgapore separuh jek nilainya)

sebab tu la kami jarang datang...miahaha..
pepe pun...semoga roh arwah nenek tenang disana..amin

p/s:atok dah kawin baru dah...dah lama dah..aku pon x ignt bila...tapi pas beberapa tahun arwah nenek mniggal kot

No comments: